I'm Waiting You
BlackWhite?



Assalamualaikum.

Welcome to my Wonderworld . nama aku ira. chubby coming 21th girl. simple is always me. guna kata ganti nama diri pertama "aku" sebab selesa dan tak terasa fake di situ. peminat tegar Fadlan Hazim, hujan dan rain. ok stop membebel. enjoy my blog dear! :D.
Do follow and do comment my entry ya.
No Haters, Copycats and Anon here.
P/S= kalau nak follow, sila gerakkan mouse ke bashboard dulu baru p kat follow sebelah dia. biasa la blog degil macam tuan dia >_<"

Round-Round



Story About Links Goodies





Triangle-Triangle


Skin Made by Aina Hanani
Background Founder by Qay
Best view in Google Chrome only
Cursor by Drikoti & Aina Hanani
egg tart!
Friday 23 August 2013 | 12:09:00 am | 0 BlackWhite
ASSALAMUALAIKUM!

tart telur a.k.a golden aziras bak kata alip  >_<"
ok agak yummy tak tart telur kat atas ni?? haha. ok poyo! hari ni aku nak share resepi tart ni kat korang. hurmm.. dalam banyak2 resepi tart telur yang aku pernah cuba, yang ni tak menghampakan sebab time bake filling dia tak menjadi huduh macam sebelum2 ni aku buat. ok aku ambil resepi ni dari akak blogger ni, nama taktau la pulak. hehe. credit to akak!!! :D ----> resepi asal

ok aku tau korang agak malas nak tekan link tu, meh aku copy resepi tu ok

BAHAN-BAHAN
• 200g Butter (aku guna yang pelangi tu)
• 100g Gula Aising ~ (ikut aku la time bubuh tu. haha)
• 360g Tepung Gandum ~ (aku tak sukat. men bubuh ja pandai2 bajet la nanti doh tu dah cukup tepung ke tak)
• 1biji Telur + 1 Biji Kuning Telur (Dipukul Manja Sedikit)
• ½ Sudu Kecil Esen Vanila

CARA (Pastry):
1. Pukul Butter Dan Gula Sampai Kembang.
2. Masukkan Telur Sedikit Demi Sedikit.
3. Masukkan Tepung Sampai Jadi Doh.
4. Ratakan Setebal 1/2 Cm Dan Terap Dalam Acuan. (kalau korang spesis malas macam aku, korang ambil je doh tu then masukkan je dalam acuan n agak la korang nak tebal mana)
5. Cucuk Dengan Garfu Supaya Tidak Kembung. Dan Bakar Selama 10min Pada Suhu 180c. (aku bajet dia masak nak dekat garing camtu la) Keluarkan Dari Oven. Masukkan Filling Dan Bakar Semula Selama 10 Minit Lagi....Atau Sehingga Filling Gelembung Sikit Dah Bole Diangkat (jangan tunggu gelembung sangat nanti tak cantik ok!)

FILLING :
• 1 Cawan Susu Cair ~ aku buat 1 1/2 cwn
• 4 Biji Telur
• 1 Cawan Gula (Nak Kurang Pun Bole...)
• 1 Cawan Air ~ aku guna 1/2 cawan air je
• 1 ½ Sudu Besar Tepung Kastard ~ aku guna tepung jagung sebab xde stok
• ½ Sudu Kecil Esen Vanila
• Pewarna Kuning
** Campurkan Semua Bahan Dan Gaul Hingga Sebati. Kemudian Kita Tapis Supaya Yg Bergentel2 Tu Tak Membeku....




Older Post | Newer Post