I'm Waiting You
BlackWhite?



Assalamualaikum.

Welcome to my Wonderworld . nama aku ira. chubby coming 21th girl. simple is always me. guna kata ganti nama diri pertama "aku" sebab selesa dan tak terasa fake di situ. peminat tegar Fadlan Hazim, hujan dan rain. ok stop membebel. enjoy my blog dear! :D.
Do follow and do comment my entry ya.
No Haters, Copycats and Anon here.
P/S= kalau nak follow, sila gerakkan mouse ke bashboard dulu baru p kat follow sebelah dia. biasa la blog degil macam tuan dia >_<"

Round-Round



Story About Links Goodies





Triangle-Triangle


Skin Made by Aina Hanani
Background Founder by Qay
Best view in Google Chrome only
Cursor by Drikoti & Aina Hanani
resepi nasi makari
Friday 29 November 2013 | 2:07:00 am | 0 BlackWhite


Assalamualaikum! ok hari ni aku nak share resepi nasi makari, atas permintaan kakak kita sorang tu. haha. acteli nasi ni aku pun taktau datang dari mana. aku tau kewujudan dia pun sebab makcik aku masak time kat kampung ritu. orait taknak taip panjang-panjang, nah resepi dia! catit-catit!!!  XD


BAHAN-BAHAN:

*bawang merah (selalu guna sebiji je yg sedang2)
*bawang putih (2 @ 3 biji)
*halia (agak2 la)
*bahan ni hiris macam biasa je. hee
daun kari
rempah empat sekawan tu (kayu manis n bla bla bla *atceli xtau nama* hehe
rempah kari daging
susu cair
ayam
nasi
minyak masak
garam


CARA-CARA:

ayam tu korang bahagi la untuk goreng dan untuk letak masak sekali dalam nasi. selalu yang goreng aku buat lebih, dalam nasi sikit ja. ayam yang untuk diletakkan dalam nasi tu korang perap guna rempah kari daging. ala sekejap je takpayah lama2.


tumis bahan2 yang korang hiris tadi, selalu aku guna periuk rice cooker tu je letak atas api. almaklum periuk dah lama. haha. kalau korang sayang, tumis kat dalam periuk biasa je dulu. dah layu benda yang korang tumis tu, masukkan rempah sekawan tadi tu dengan daun kari. agak dah naik bau, korang masukkan ayam yang korang dah perap guna rempah kari daging tadi. then masukkan air. biarkan ayam tu masak. kalau air kurang or kering, tambah la ye. agak2 ayam tu dah masak, korang masukkan susu cair. korang agak2 je k. guna tak sampai separuh pun takpa ikut nak lemak banyak mana. eh? haha. korang tambah la rempah kari daging kalau nak rasa kari tu. then masukkan garam. agak2 rasa dah ok, masin dah cukup, tutup api. tuang yang korang masak ni ke dalam rice cooker gaul dengan nasi. eh nasi tu jangan lupa basuh dulu nah. hee. kuantiti air korang adjust la elok2 dengan nasi. kalau orang yang tak berapa pandai masak macam aku ni, aku suka tengok sukatan kat periuk nasi tu. contoh aku masak nasi 6 pot, aku letak air tu lebih sikit sebab jisim ayam kan ada dalam tu, so kena la letak lebih. so siap!!! kalau rice cooker korang dah menunjukkan nasi dah masak, korang ambil garfu then gaulkan nasi tu. sebab kot ada bahagian tak rata. kan kan??? then tutup balik. biar dia masak betul2.



opppsssss, ayam yang goreng tu camne?? aku just letak kunyit, rempah kari daging, garam dan daun kari. aku perap kejap je. then goreng la macam biasa. sambil2 time tunggu goreng ayam ni, korang pergi la buat ayaq asam. aku tak boleh bagi resepi sebab ibu yang selalu buat. kalau aku buat, memang tak la orang nak makan. ha ha ha. then kalau nak bagi ada sayur, korang beli la nenas dan timun potong then letak sos. orait???? tak faham??? korang pm kat facebook, takpun tu ada tulis rainbow kat bawah tu, komen lerrr, takpun wechat aku buat video call terus! wakaka id: ira_mekya



p/s: jangan kutuk gambar aku tangkap. sememangnya aku takdak kepakaran dalam photographer  >_<


Older Post | Newer Post