I'm Waiting You
BlackWhite?



Assalamualaikum.

Welcome to my Wonderworld . nama aku ira. chubby coming 21th girl. simple is always me. guna kata ganti nama diri pertama "aku" sebab selesa dan tak terasa fake di situ. peminat tegar Fadlan Hazim, hujan dan rain. ok stop membebel. enjoy my blog dear! :D.
Do follow and do comment my entry ya.
No Haters, Copycats and Anon here.
P/S= kalau nak follow, sila gerakkan mouse ke bashboard dulu baru p kat follow sebelah dia. biasa la blog degil macam tuan dia >_<"

Round-Round



Story About Links Goodies





Triangle-Triangle


Skin Made by Aina Hanani
Background Founder by Qay
Best view in Google Chrome only
Cursor by Drikoti & Aina Hanani
resepi wedges simple!!!
Wednesday 12 March 2014 | 12:26:00 am | 0 BlackWhite
Assalamualaikum! heyyy yyooo lama gila tak menaip kat sini. hee. busy la katakan. eh?? haha! sihat ka hampa2 semua "konon ada orang follow blog hang azira". orait malam ni aku nak share satu resepi. eh dua resepi. semalam tetiba mood rajin mai aku main masak-masak buat wedges tapi sebelum masak of course la aku jalankan hobi aku google resepi. hee. orait ada 1 blog ni aku tengok wedges dia buat macam sedap dan aku try memang superbb gak la. sebelum ni aku biasa buat tapi tak sedap macam semalam. ok nak resepi? nah aku bagi kat hampa k. 
  RESEPI WEDGES SIMPLE SUPERBB DA BOMB! dari mukmin siber *klik nak tengok resepi dia*



kentang-ikut suka la hampa nak buat banyak mana

garam
kiub ayam-semalam aku guna kiub pati ayam jenama maggi
tepung gandum
serbuk lada hitam
minyak masak



CARA-CARANYA

- rendam kentang dalam air panas 2 minit. potong kentang ikut saiz atau bentuk macam hampa makan wedges kfc tu.
- rebus kentang. time rebus ni hampa tambah garam n kiub pati ayam. pandai2 la adjust ikut rasa hampa k. yang aku suka resepi ni sebab pati ayam ni meresap kat ubi time hampa makan nanti akan rasa sedap. ok sambung step membebel je -,-" eh dah rasa lembut baru angkat k. ala cucuk ja guna garfu kalau nak tau ok ke tak.
-satukan tepung gandum dan serbuk lada hitam. aku just beli lada hitam then blender bagi jadi macam serbuk. hee. pun boleh kan sama ja XD ok dah satukan panaskan minyak, hampa gaulkan kentang tadi tu dengan tepung yang dah gaul dengan serbuk lada hitam tadi. pastu goreng la. kentang tu seeloknya tenggelam dalam minyak. time gaul dengan tepung tu, aku ikut syarat je tak tebal sangat tepung tu sebab nanti jadi pe tah rasa dia. aku tak minat. tapi citarasa lain-lain kan. kan... dah agak keemasan tu angkat dan siap!!! hee. sedap makan dengan sos cili ka, mayonis atau sos thousand island ala warna kuning tu.



ehhhh... sat tak habis g. tadi aku cakap nak share dua resepi right?? hee. aku makan wedges ni dengan sos chicken chop sebab esok tu "hari ni" aku nak buat chicken chop. so, aku nak share resepi chicken chop la pulak. atceli aku penah share tapi aku tau hampa bukan follow blog aku kan, so nah aku bagi kat sini sekali. nampak aku baik kan?? eh??? -,-" resepi ni aku ambil dari blog cikgu Ani Bawok, memang resepi cikgu superbb gila! tak tipu k!



so ni la resepi kat blog aku hari tu resepi chicken chop <------  aku ikut semua kecuali tang salut tepung kat ayam tu. bagi aku tak salut lagi better dari salut sebab kalau salut tepung minyak tak betul dan makan minyak, nanti jadi muak. so better goreng terus kan tapi ni citarasa aku, hampa mesti lain kan. ok aku tau hampa bukan rajin pun nak bukak link tu, nahh aku copy resepi yang aku buat semalam tapi nak tengok gambar sila click link tu jugak la. hee




Bahan:


1 ekor ayam  dibuang tulang/ debone (disebabkan aku busy, aku beli ayam biasa ja takpayah nak debone sangat. hee)

Bahan perap:

2 sudu besar rempah kari

1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar cili kisar
1 sudu kecil serbuk lada hitam

sedikit gula
(aku ada tengok rancangan pe tah kata kalau nak perap buh gula untuk bahan tu meresap kat ayam. tah betul ke idop kawe dop tahu)Cara-cara:


 Gaulkan ayam dengan bahan perap selama 3 jam. *aku perap dari tengah malam, pagi tu goreng*

SOS MUSHROOM-BLACKPAPER


1 bawang besar, dicincang halus
3 bwg putih, dicincang halus
4 – 5 sudu besar serbuk lada hitam (boleh adjust ikut kepedasan)
2 sudu besar sos tomato
3 sudu besar kicap
3 cawan air rebusan daging (aku ambil jalan mudah dengan beli kiub pati ayam. agak2 la ikut citarasa hampa k)
2 sudu besar tepung jagung, dibancuh dgn sedikit air *korang bajet la ikut pekat yang korang nak.*
1 ½ camca teh garam – rasa dulu sosnya sebelum letak garam
1 sudu besar gula
Minyak utk menumis



Cara-cara

1. Tumis bwg besar dan bwg putih hingga layu dan wangi

2. Masukkan kiub pati ayam

3. Masukkan sos tomato, kicap, lada hitam dan tepung jagung. Kacau sebati.

4. Masukkan garam dan gula. Adjust rasanya ikut selera.


ok siap! resepi aku ni simple gaya orang tak berapa nak rajin. tapi simple is better right? eh? hee ok aku nak buat kijo sikit then kedebumm tidurr. esok kawe kijo. so Assalamualaikum. selamat malam semua! bye!!
ni hat aku buat pagi tadi. simple ja dan aku tangkap gambar memang tak cantik. sekian 




Older Post | Newer Post